Språkteknologi som litteraturvetenskapligt forskningsredskap: Empiri och analysmetoder i projektet Poesiprocesser på nätet Julia Pennlert & Sverker Lundin Umeå universitet & Göteborgs universitet
Poesi-communites är ett bra exempel på hur Internet under det senaste decenniet förändrat villkoren för produktion och konsumtion av skönlitterära texter. På webben kan vem som helst publicera, läsa och/eller diskutera poesi. En av dessa nya arenor för poesins genre är den svenska nätgemenskapen för poesi,
www.poeter.se med fler än 27 000 registrerade medlemmar (stadigt växande medlemsantal). På
www.poeter.se publicerar tusentals användare en stor mängd dikter, kommentarer, diskussionsinlägg och värdeomdömen. Avhandlingsprojektet "Poesiprocesser på nätet" behandlar frågor kring textinnehåll, hur texterna kommenteras och vilka stratifiering och kanoniseringsprocesser som dessa texter i den digitala kontexten utsätts för. Projektet fokuserar också, ur ett litteratursociologiskt perspektiv, på de olika "användningsområden" ett poesicommunity kan ha i Sverige idag. Tillsammans utgör dessa texttyper (dikter, kommentarer, diskussionsinlägg) ett svåröverblickbart empiriskt material med en intrikat struktur. Materialet erbjuder möjligheter till att använda verktyg från språkteknologin som redskap i arbetet att besvara de litteraturvetenskapliga forskningsfrågorna, såväl som frågor som rör andra forskningsämnen som använder sig av nätbaserat material som huvudmaterial. Samtidigt som poesiprocesserna på nätet utgör en teoretisk utmaning för den litteraturvetenskapliga disciplinen, är litteraturvetenskapens nya forskningsfrågor en teknisk utmaning för språkteknologin. På seminariet berättar vi om hur vi arbetar tillsammans och ger exempel på hur man kan representera och utforska materialet på ett sätt som är meningsfullt utifrån några metodologiska frågeställningar.B4