Datorspelandets mening: en empirisk studie om hur datorspelsmediet får innebörder för barn
Jonas
Linderoth,
Göteborgs universitet
Datorspels unika interaktiva möjligheter sägs påverka barns attityder, föreställningar och beteenden mer än vad traditionella medier gör. Något som tänks innebära såväl pedagogiska möjligheter som förmodade risker. Genom att utgå från barns faktiska datorspelande har Jonas Linderoth i sin forskning funnit att interaktivitet inte självklart leder till mer realistiska upplevelser, ofta är det precis tvärtom. Bland relevanta frågor som berörs i seminariet är: Vad händer mellan barn och datorspel i spelandet? Vilken mening har spelandet för spelaren? Vilken roll får spelens regler, tema och estetik? Hur påverkas vår syn på den pedagogiska användningen av datorspel? I sin studie har Linderoth analyserat videodata från 36 barn (från förskola till årskurs 5) som spelat olika datorspel i 24 timmeslånga sessioner. En viktig observation är att barn intresserar sig mer för vad som går att göra i spelvärldar och mindre för vad olika saker i spelen föreställer. En annan del av studien berör hur barn använder uttryck av typen "jag dog" och "jag har bara ett liv kvar". Blandas fantasi och verklighet ihop eller handlar det om något annat? Datorspelsstudier är ett framväxande forskningsfält men själva spelandet ådrar sig i regel ganska begränsat intresse. Det man studerar är vanligtvis själva spelen medan spelarna och spelandet får betydligt mindre uppmärksamhet. Studier av den typ som redovisas i detta seminarium är därför speciellt viktiga.