Den svenska datorspelsindustrin - historia, nutid och framtid Ulf Sandqvist, Ekonomisk historia
Historien om de svenska datorspelen och den svenska spelindustrin. I litteraturen brukar ofta Spacewar från 1961, som utvecklandes vid MIT i USA, beskrivas som världens första spel men redan några år tidigare fanns det spelprogram på datormaskinen SMIL i Lund. Svenska datorspelshistorien går alltså tillbaka hela 50 år medan de första embryona till en svensk industri uppstod för cirka 25 år sedan. I Umeå hade spelutvecklingsföretaget Daydream en framträdande roll under 1990-talet och början av 2000-talet, men lyckades aldrig nå några stora framgångar och försvann. Sverige har idag dock flera väletablerade spelutvecklare som har tillverkat många framgångsrika spel.
Seminariet kommer att göra en djupdykning i datorspelens historia. Fokus kommer att ligga på de svenska spelen, de svenska spelutvecklarna och spelindustrin. Ganska lite är skrivet om spelens historia och för att förstå den svenska utvecklingen kommer även nedslag att göras i den internationella spelutvecklingen och den internationella branschens organisation diskuteras.
Efter seminariet ges också möjligheten att diskutera spelindustrins framtid i Umeå och Sverige.