Visuella vändningar i Kerstin Ekmans författarskap: skönlitteratur, film, hypertexter och datorspel
Cecilia Lindhé
Kerstin Ekman (f. 1933) har karakteriserat romangenren som en "seglivad, randig och fläckig bastard som kan dyka upp i många oväntade, fultrynade eller profilsköna former". Denna beskrivning fångar också något väsentligt i hur det egna författarskapet rört sig mellan olika genrer och medier. Före debuten år 1959 med deckaren 30 meter mord arbetade Kerstin Ekman som manusförfattare och filmproducent vid Artfilm. Det resulterade i en uppmärksammad dokumentärfilm, At School in Sweden, men Ekman producerade även kortfilmer av krönikespelskaraktär ofta med konsthistoriskt material som underlag. Hon har skrivit manus för teve och film men också programmerat datorspelet Rymdresa (1991). %C3%84ven i Kerstin Ekmans skönlitterära författarskap samspelar olika medier och bilden spelar här en viktig roll. Den skönlitterära estetiken formuleras i en skärningspunkt mellan bildbyggande och bildkritik som är intimt förbunden med olika medietekniska omständigheter. Den klassiska motsättningen mellan ordkonst och bildkonst gestaltas i skönlitteraturen främst genom kameran, filmkameran och datorn. I min presentation kommer jag att introducera några av filmerna samt Rymdresa för att sedan jämföra deras estetik med ett par romaner. Jag kommer speciellt att uppehålla mig vid vilken betydelse författarskapets visuella vändningar haft för den skönlitterära produktionen.